Det här gör en it-supporttekniker

Supporttekniker

Vad gör en tekniker

Karriär: Prog-It svarar på allt du behöver veta om att jobba som it-supporttekniker inom it-support!

Vad gör en it-supporttekniker inom IT och hur går du tillväga för att få ett IT-jobb inom it-support? Räcker det med att ha hjälpt vänner med kraschade datorer eller är det krav på tidigare arbetslivserfarenhet? Vilken utbildning leder till jobb? Vad får du i lön? Och vad är viktigast – kundservice eller tekniska kunskaper? Prog-It djupdyker i frågorna så du kan veta om it-supporttekniker är ett jobb som du borde söka!

VISA MIG ALLA LEDIGA JOBB INOM it-support JUST NU!

Vilka arbetsuppgifter har jag som it-supporttekniker?

Med ett jobb som it-supporttekniker eller servicedesktekniker arbetar du dagligen med användarstöd och it-support inom IT. Arbetsuppgifterna varierar i detalj mellan olika arbetsplatser, men den gemensamma nämnaren är att du ger service inom IT och hjälper användaren med problemlösning och teknisk it-support. På ett mindre företag har du oftare breda arbetsuppgifter och på ett större har du ofta mer specialiserade uppgifter.

Det vanligaste är att användarna tar kontakt via telefon när de behöver hjälp eller skickar in ärendet via ett ärendehanteringssystem, men även mail och chattar är vanliga kontaktvägar. Ibland är du som tar kontakten vid planerade driftstopp, uppdateringar och liknande drift- och systemunderhåll.

Som it-supporttekniker arbetar på kontor tillsammans med dina kollegor. På vissa företag kan jobbet också innebära att man sitter i en servicedesk och bemöter användare ansikte mot ansikte över en disk eller reception. En del it-supporttekniker kallas också onsite-tekniker och då är ofta arbetsplatsen mer rörlig. Det kan vara att du åker ut till användare som arbetar på andra kontor och hjälper dem på plats.

Ofta skiljer man på first line och second line it-support. I firstline-it-support är du den första personen som användaren har kontakt med. De flesta frågor kan du lösa direkt, men mer komplicerade frågor skickar du då vidare till second line. I second line är expertisen djupare och det finns mer tid att gräva vidare i större problem.

Vanliga arbetsuppgifter för en it-supporttekniker

  • it-support av Windows operativsystem med standardapplikationer och programvaror
  • Konfiguration och administration av molnlösningar såsom Office365
  • Självständigt felsöka och hitta lösningar på tekniska problem kopplat till IT
  • Kontrollera att datorparken är modern, funktionell och fungerar säkerhetsmässigt
  • Anpassa nya datorer och datorprogram för att passa företagets behov
  • Testa att nya datorer och program fungerar
  • Utbilda användare i nya applikationer och system
  • Lösa varierade driftstörningar och frågor kring nätverk
  • Ta emot alla ärenden lokalt och vara kontaktperson mot extern servicedesk
  • Felsökning av hårdvara och olika verksamhetsspecifika applikationer
  • Lägga upp nya användare och andra kontoförändringar i Active Directory

Vill veta mer om IT-Support? Besök gärna Prog-It som kan hjälpa dig med antingen jobb eller IT-Support för just ert företag.


Kontakta oss om det är nåt som du undrar över.

15 reaktioner till “Det här gör en it-supporttekniker”

  1. I think this is a real great article. Really looking forward to read more. Awesome. Anthia Briant Gittle

  2. You made some nice points there. I did a search on the subject matter and found most people will agree with your site. Rozanna Andreas Hermia

  3. You made a number of fine points there. I did a search on the subject and found the majority of folks will have the same opinion with your blog. Camala Arv Rosenbaum

  4. The road seemed to stretch on endlessly before us, but Alexis assured me that our journey was near an end. We’d turn before long into thick woods and travel through narrow, winding roads until we reached her family’s cabin. I had no choice but to trust her as GPS had given out nearly 20 minutes ago.

    “There’s good wifi and okay reception at the cabin,” she’d told me, “but you can’t get there unless you know the way.”

    So here I was, driving alone in the middle of god knows where with a girl who was my student just a couple of weeks ago. Her and her four best friends had been together from first grade all the way through high school and now they had graduated with very different futures ahead of them. They had decided to kick off “the best summer ever” with a week long stay at Alexis’s family cabin. Alexis and I were heading up before everyone else, the four other girls and four guys.

  5. Howdy very cool website!! Guy .. Beautiful .. Amazing ..
    I’ll bookmark your site and take the feeds also?
    I am satisfied to seek out a lot of helpful information right here within the publish,
    we need work out more strategies in this regard, thank you for sharing.

    . . . . . 0mniartist asmr

  6. What’s up, after reading this awesome article i am too delighted to share
    my knowledge here with colleagues. 0mniartist asmr

  7. I’m amazed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s equally educative and amusing, and
    let me tell you, you’ve hit the nail on the head.
    The problem is something that too few folks are speaking
    intelligently about. I’m very happy that I found this during my hunt for something concerning this.

    0mniartist asmr

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.